Ville Aro

Terve!

Olen Ville Aro ja toimin tämän sivuston yrittäjänä ja kauppiaana. Alla kerron hieman siitä miten päädyin näihin hommiin.

Taustaa

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut sähköisistä ja ekologisista liikkumisvälineistä. Automaatioalan koulutus yhdistettynä ohjelmointiosaamiseen toimi hyvänä perustana oman sähkökulkineen rakentamiseen. Aikani pohdittuani rakensin ensimmäisen sähkörullalautani vuonna 2012, jolloin kaupallisia tuotteita ei vielä juurikaan ollut markkinoilla. Rullalauta perustui pääosin tavallisiin RC-lennokin osiin ja se oli rakennettu aivan tavallisesta rullalaudasta, johon olin vaihtanut vain astetta suuremmat renkaat. Moottori oli asennettu rullalaudan alle “trukkiin” hitsattuun alumiinikappaleeseen. Voimansiirto tapahtui kumisella hammashihnalla ja sorvatuilla hihnapyörillä. Tämä kokoonpano toimi muuten suhteellisen hyvin, mutta laudan alle asennetun moottorin ja akun takia muutamaan millimetriin kutistunut maavara aiheutti ongelmia reunusten ylityksissä.

Yhden kesän ajeltuani ja jatkuvaan pohjakosketuksen varomiseen kyllästyneenä laitoin koko setin uusiksi: runkona toimi tällä kertaa longboard “drop mount” -trukeilla ja moottori sekä akku sijoitettiin laudan päälle, jotta ne eivät enää rajoittaisi maavaraa. Tämä kokoonpano onkin palvellut loistavasti jo useamman kesän kun pientä hienosäätöä on tehty aina silloin tällöin. Isommissa nopeuksissa longboardilla ajaminen on helpompaa tavalliseen rullalautaan verrattuna koska painopiste on matalampi ja ajoasento tukevampi. Lisäksi potkiminen onnistuu helpommin, jos akku on päässyt loppumaan. Laudalla ei kuitenkaan vielä saanut ajaa yleisellä tiellä lain mukaan, joten ajelut piti valitettavasti rajoittaa suljetuille alueille.

Kevyiden sähköajoneuvojen salliminen

Pitkään odottamani, vuonna 2016 voimaan tullut lakimuutos salli kevyet sähköajoneuvot tieliikenteessä. Suureksi pettymyksekseni oma lautani ei kuitenkaan vieläkään ollut sopiva laite tieliikenteeseessä käytettäväksi, koska sen huippunopeus oli hiukan yli 50 km/h ja tehoakin oli 3700 W. Tahdoin kuitenkin ajaa sähkölaudallani myös tieliikenteessä, joten rajoitin tehon 1000 wattiin ja muutin välityksiä niin, että huippunopeus jäi alle 25 km/h rajan. Nopeuden rajoitus oli muutenkin perusteltua, koska laudan hallinta ei ollut erityisen helppoa kovemmissa nopeuksissa ja suurilla nopeuksilla kaatuminen olisi ollut vaarallista. Rajoitetulla laudalla ajelin yhden kesän.

Espanjan matka

Vuoden 2017 vietin osin Espanjassa, jossa ilokseni huomasin kaduilla kymmenittäin sähköpotkulaudalla kulkevia ihmisiä. Olin jättänyt sähkölongboardini Suomeen, koska sen kuljettaminen Espanjaan ei olisi ollut helppoa sen sisältämän suuren Li-Po-akun takia. Vaikka Barcelonassa oli hyvin toimiva joukkoliikenne, tahdoin kuitenkin päästä liikkumaan kätevämmin, joten kattavan selvitystyön ja lukuisten koeajojen jälkeen hankin itselleni Xiaomi M365 sähköpotkulaudan. Potkulautaa oli longboardiin verrattuna helpompi ajaa ja se ei ollut ollenkaan niin tarkka alustasta; hiekkatiet eivät enää haitanneet menoa. Lisäksi jarruttaminen oli paljon nopeampaa kuin longboardilla. Niinpä päätin lähettää potkulaudan Suomeen palatessani.

Paluu Suomeen

Suomessa potkulaudalla ajellessani huomasin, että ihmiset olivat yllättävän kiinnostuneita siitä. Minut pysäytettiin usein ja kyseltiin, että mistä näitä lautoja saa ostettua. Osa kiinnostuneista otti jopa pienet koeajot laudallani. Suomesta ei kuitenkaan löytynyt jälleenmyyjiä kyseisille potkulaudoille. Päätinkin että alan itse myymään niitä, jotta ekologinen sähköllä liikkuminen yleistyisi Suomessa mahdollisimman nopeasti, muidenkin kuin rakentelijoiden keskuudessa.

Yritys

Aluksi pyöritin Sähköpotkulaudat.fi sivustoa jo aiemmin it-alan yritystoimintaa varten hankkimallani toiminimellä. Toiminnan lähdettyä lupaavasti käyntiin perustin sitä varten erillisen yhtiön vuonna 2019, Enet Oy:n. Sähköpotkulaudat.fi on Enet Oy:n markkinointinimi. Yrityksen y-tunnus on 2997456-2.