Sähköpotkulaudoille ikäräja: 15 vuotta

Toukokuussa 2025 hyväksyttiin lakimuutokset jotka koskevat sähköpotkulautailua. Jatkossa sähköpotkulaudalla tai muulla kevyellä sähköajoneuvolla ajamiseen vaaditaan 15 vuoden ikä.

Uudet säännöt sähköpotkulautailuun: Ikäraja, promilleraja ja kypäräsuositus

Eduskunta hyväksyi 27.5.2025 mikroliikkumista koskevat lakimuutokset, jotka vaikuttavat sähköpotkulautojen käyttöön. Suurin uudistus on se, että tulevaisuudessa sähköpotkulaudalla tai muulla kevyellä sähköajoneuvolla ajamiseen vaaditaan 15 vuoden ikä. Uusi laki sisältää myös 0,5 ‰ promillerajan, kypäräsuosituksen ja uuden liikennemerkin.

Ikäraja: 15 vuotta

Eduskunta on säätänyt, että sähköpotkulautojen ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamiseen vaaditaan jatkossa vähintään 15 vuoden ikä. Tämä ikäraja koskee yksityisomistuksessa olevia lautoja sekä myös vuokrakäytössä olevia lautoja.
Lisäksi laitteiden luovuttaminen alle 15-vuotiaalle muuttuu rangaistavaksi. Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisarion Dennis Pastersteinin mukaan sähköpotkulaudan luovuttamisesta alle 15-vuotiaalle seuraa 60 euron liikennevirhemaksu.

Promilleraja: 0,5 ‰

Tähän saakka sähköpotkulautailijoita on kohdeltu kuten polkupyöräilijöitä, jolloin promillerajaa ei ole ollut tarkasti määritelty – kunhan ajokyky ei ole selvästi alentunut. Tämä on muuttunut, sillä uusi laki asettaa sähköpotkulautailijoille selkeän 0,5 promillen alkoholirajan, joka vastaa muiden ajoneuvojen kuljettajille asetettua rajaa. Poliisi voi jatkossa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, ja rajan ylittäminen voi johtaa sakkoihin tai muihin seuraamuksiin.

Kypäräsuositus

Kypärän käyttösuositus on aiemmin koskenut vain polkupyöräilyä, mutta lakimuutoksen myötä se koskee myös sähköpotkulautailua. Kypäräpakkoa sähköpotkulautailessa ei siis ole, mutta uusi laki laajentaa aiemman pyöräilyä koskeneen kypäräsuosituksen myös sähköpotkulautailuun ja muihin kevyisiin sähköajoneuvoihin. Kypärän käyttöä suositellaan erityisesti nuorille ja kokemattomille kuljettajille.

Sähköpotkulautoja koskeva liikennemerkki

Uusi laki tuo mukanaan myös uuden liikennemerkin, sähköpotkulautaa esittävän lisäkilven, joka mahdollistaa sähköpotkulautojen täsmällisen liikenteenohjauksen. Lisäkilvellä voidaan vaikuttaa sähköpotkulautojen ajonopeuksiin tai pysäköimiseen erillään polkupyöristä.

Potkulautoja koskeva liikennemerkki

Sähköpotkulautailun ikäraja ja liikenneturvallisuus

Seuraavaksi tarkastelemme, onko 15 vuoden ikäraja todella paras ratkaisu ja pohdimme, miten voimme varmistaa turvallisuuden liikenteessä ilman, että rajoitamme nuorten liikkumista liikaa.

Turvallisuus ennen kaikkea – Kypärä ja promilleraja ovat oikea suunta

On kiistatonta, että liikenneturvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Positiivista on, että laki sisältää 0,5 promillen promillerajan ja laajentaa kypäräsuosituksen koskemaan myös sähköpotkulautoja. Nämä ovat erinomaisia lisäyksiä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Sähköpotkulaudoilla tapahtuu onnettomuuksia päihtyneenä ja päähän kohdistuneet vammat ovat yleisiä. Siksi kypäräsuosituksen laajentaminen ja promillerajan asettaminen ovat erittäin tervetulleita uudistuksia. Ne auttavat vähentämään vakavia vammoja ja ehkäisevät riskikäyttäytymistä liikenteessä.

Sähköpotkulautailun ikäraja: Onko 15 vuotta liian korkea?

Sähköpotkulaudat ovat muuttaneet kaupunkikuvaa ja sähköpotkulautailevat nuoret ovat aiheuttaneet onnettomuuksia. Samalla sähköskuutit tarjoavat kuitenkin monille nuorille vapauden liikkua itsenäisesti. Miten voimme varmistaa nuorten turvallisuuden liikenteessä ilman, että rajoitamme heidän liikkumistaan liikaa?

Monille nuorille sähköpotkulauta on tärkeä kulkuväline, joka mahdollistaa itsenäisen liikkumisen harrastuksiin, kouluun ja ystävien luo. Erityisesti alueilla, joilla julkinen liikenne on heikkoa, sähköpotkulauta on korvaamaton apu. Joidenkin mielestä olisi perusteltua harkita ikärajan laskemista esimerkiksi 12 vuoteen. Tässä iässä nuoret ovat jo riittävän vastuullisia noudattamaan liikennesääntöjä, kunhan heille annetaan asianmukaista opetusta ja ohjeistusta. Lisäksi, jos ikäraja olisi 12 vuotta, useammat nuoret voisivat hyötyä sähköpotkulaudan tarjoamasta vapaudesta ja itsenäisyydestä.

Sähköpotkulautojen ikäraja on monimutkainen kysymys. On tärkeää löytää tasapaino turvallisuuden ja nuorten liikkumisenvapauden välillä. Kypäräsuositus ja promilleraja ovat erinomaisia askelia oikeaan suuntaan, mutta 15 vuoden ikärajaa on syytä tarkastella kriittisesti. Panostamalla nuorten liikennekasvatukseen, tukemalla omistajuutta ja kuuntelemalla nuorten ääntä voimme luoda turvallisemman ja vastuullisemman sähköpotkulautakulttuurin. Sähköpotkulautojen ei tarvitse olla uhka liikenneturvallisuudelle, vaan ne voivat olla osa kestävää ja joustavaa liikennejärjestelmää, joka palvelee kaikkia käyttäjiä.

Opetus ja ohjeistus – Avain turvalliseen sähköpotkulautailuun

Sen sijaan, että keskityttäisiin pelkästään ikärajoihin, olisi tärkeämpää panostaa nuorten liikennekasvatukseen. Koulujen tulisi tarjota kattavaa opetusta liikenneturvallisuudesta ja sähköpotkulautojen oikeasta käytöstä. Lisäksi sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut voisivat tarjota käyttäjilleen liikenneturvallisuustestejä ja -kursseja. Esimerkiksi, jos nuori suorittaisi liikenneturvallisuuskurssin ja saa todistuksen, hän voisi saada luvan ajaa sähköpotkulaudalla jo nuorempana.

Kun nuoret ovat hyvin perillä liikennesäännöistä ja ymmärtävät sähköpotkulaudan käytön riskit, he pystyvät tekemään turvallisempia valintoja liikenteessä. Opetus ja ohjeistus ovat avainasemassa, kun halutaan varmistaa, että nuoret osaavat käyttää sähköpotkulautoja turvallisesti ja vastuullisesti.

Oman sähköpotkulaudan omistajat – Vastuullisempia kuljettajia?

On myös tärkeää huomata, että ne nuoret, jotka omistavat oman sähköpotkulaudan, ovat keskimäärin tottuneempia lautailijoita kuin vuokralautojen käyttäjät. He ovat yleensä paremmin perillä liikennesäännöistä ja käyttävät kypärää useammin kuin vuokralautojen kuljettajat. He ovat usein investoineet omaan kulkuvälineeseensä ja ovat sitoutuneempia noudattamaan turvallisuusohjeita.

Tulisiko hitaammat mallit sallia alle 15 vuotiaille?

Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla sallia 12–15-vuotiaille nuoremmille käyttäjille hitaammat, esimerkiksi 20 km/h rajoitetut sähköpotkulautamallit. Nämä mallit olisivat turvallisempia nuoremmille kuljettajille, koska pienempi nopeus vähentää onnettomuusriskiä ja antaa enemmän aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin. Tällainen porrastettu järjestelmä voisi mahdollistaa sen, että nuoremmatkin pääsevät nauttimaan sähköpotkulaudan tarjoamasta vapaudesta, ja samalla harjoittelemaan liikenteessä ajamista ennen aikuisten malleihin siirtymistä.

Sähköpotkulautojen ikäraja – Mitä nuoret itse ajattelevat?

Nuorten ääni on tärkeä tässä keskustelussa. Monet nuoret kokevat, että 15 vuoden ikäraja on liian korkea ja rajoittaa heidän liikkumistaan. He toivovat, että heitä kuultaisiin enemmän päätöksenteossa ja että he voisivat osallistua keskusteluun siitä, miten sähköpotkulautojen käyttöä voisi tehdä turvallisemmaksi. On tärkeää, että nuorten näkemykset otetaan huomioon ja että heille annetaan mahdollisuus vaikuttaa päätöksiin, jotka koskevat heidän arkeaan. Nuorten osallistuminen voi tuoda uusia ideoita ja näkökulmia, jotka auttavat löytämään parhaat ratkaisut sähköpotkulautojen turvallisuuden parantamiseksi.

Vanhempien rooli – Tuki ja ohjaus

Vanhemmilla on tärkeä rooli nuorten liikenneturvallisuuden varmistamisessa. Vanhempien tulisi keskustella nuorten kanssa liikenneturvallisuudesta ja sähköpotkulautojen oikeasta käytöstä. He voivat myös tukea nuoria osallistumaan liikenneturvallisuuskursseille ja varmistaa, että nuoret käyttävät aina kypärää ajaessaan sähköpotkulaudalla.
Vanhempien tuki ja ohjaus ovat korvaamattomia, kun halutaan varmistaa, että nuoret osaavat käyttää sähköpotkulautoja turvallisesti ja vastuullisesti. Vanhemmat voivat myös toimia esimerkkinä ja noudattaa itsekin liikennesääntöjä ajaessaan sähköpotkulaudalla.

Mitä mieltä sinä olet sähköpotkulautojen ikärajasta? Onko 15 vuotta sopiva? Jaa ajatuksesi kommenteissa!

4 vastausta artikkeliin “Sähköpotkulaudoille ikäräja: 15 vuotta”

    Noinkohan potkulaudasta saisi tehtyä taas laillisen jos sen nopeuden rajoittaisi 15 km/h vauhtiin?

    Niin. Alle 15v voi käyttää omaa tai vuokralautaa jos sen rakenteellinen maks nopeus on 15km/h. Koska silloin se lasketaan jalankulkua avustavaksi eli jalankulkijaksi. Tämä jako on jalankulkijaksi tai pyöräilijäksi (maks 25km/h kulkevat) oli jo ennen tätä lakia. Max 25km/h ovat siis ajoneuvoja, joita koskee ajoneuvoja koskeva laki omana muotonaan.

    Täysi kusetus niille ketkä on oman kulkuneuvon jo hommanneet. 12-15 vuotiaalle saisi ajoluvan antaa vaikka suorittamalla jonkinlaisen ns. ajoluvan. Sille vaikka nimellinen 10€ hinta.

    Ymmärrän jos tuon lain olisi tarkoitus koskea vain vuokrapotkulautoja, mutta yksityisten lautojen ikäraja on kyseenalainen. Ostin 12vuotiaalle pojalleni kalliin laudan kulkee max 25kmh joka nyt uhkaa jäädä turhaksi. Liikenne säännöt on jo hänellä hallussa ja laudan turvallinen käsittely, ja aina kypärä ajassaan päässä.Voinko hakea jostain korvausta kun tämän lain voimaantuleemiseen ei annettu mitään siirtymäaikaa? Taas on tehty paniikissa idioottimainen ratkaisu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *