Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon uutta sähköpotkulautaa hankkiessa:
Mobiilisovellus
Paremmissa sähköpotkulaudoissa on mahdollisuus hallita asetuksia ja saada hyödyllistä tietoa mm. akun tilasta Bluetoothin välityksellä mobiilisovellusta käyttäen. Xiaomin ja Ninebotin sovellukset ovat tällä hetkellä markkinoilla olevista parhaat.
Renkaat
Renkaiden koko on yksi tärkeimmistä asioista, jotka pitää ottaa huomioon uutta sähköpotkulautaa ostaessa. Alle on koottu kaikkien eri tyyppisten renkaiden hyvät ja huonot puolet. Pieniksi on laskettu 6 tuumaiset ja sitä pienemmät. Pieniä renkaita ei ole ilmatäytteisinä.
Pienet polyuretaani-/täyskumirenkaat
- Huoltovapaat (ei puhkeamisriskiä tai tarvetta pumpata)
- Tärinää epätasaisilla alustoilla
- Suuri vierintävastus -> huonompi akun kesto
- Huono pito liukkaalla alustalla
Suuret polyuretaani-/täyskumirenkaat
- Huoltovapaat (ei puhkeamisriskiä tai tarvetta pumpata)
- Tärinää epätasaisilla alustoilla
- Pieni vierintävastus -> parempi akun kesto
- Kohtalainen pito liukkaalla alustalla
Suuret ilmatäytteiset renkaat
- Pitää pumpata aika ajoin ja saattaa puhjeta
- Ei tärinää epätasaisilla alustoilla
- Pieni vierintävastus -> parempi akun kesto
- Hyvä pito liukkaalla alustalla
Akun tyyppi ja valmistaja
Sähköpotkulaudoissa käytetään mm. Li-Ion, LiFePo, LiPo ja lyijyakkuja. Kaikki Li-alkuiset akkutyypit perustuvat Litiumiin, ja ovat painoonsa nähden erittäin tehokkaita. Lyijyakkuja on kuitenkin edelleen joissakin myytävissä malleissa. Lyijyakullista mallia ei kannata ostaa enää tänä päivänä, vaikka hinta olisikin huomattavasti pienempi.
Myös akun kennojen valmistajaan kannattaa kiinnittää huomiota, laadukkaita kennoja valmistavat mm: LG, Panasonic, Samsung, Sanyo ja Sony. Jos kennojen valmistajaa ei ole ilmoitettu, akussa on todennäköisesti käytetty halpoja kiinalaisvalmisteisia kennoja, joiden kapasiteetti, käyttöikä ja virranantokyky eivät aina vastaa ilmoitettuja. Huonolaatuiset akut ovat myös turvallisuusriski.
Monissa meidän myymissä malleissa on laadukkaat LG:n tai Samsungin valmistamat Li-Ion kennot, joiden käyttöikä on huomattavasti kiinalaisia merkittömiä kennoja pidempi. Markkinoilla on myös paljon lautoja, joissa on tingitty mm. kennojen laadussa sekä akun suojausmekanismeissa. Huonolaatuinen litium-akku on aina turvallisuusriski. Katso kaikki LG:n kennoilla varustetut sähköpotkulaudat, jotka löytyvät meidän valikoimasta.
Akun sijainti
Joissakin malleissa akku on sijoitettu ohjainputken sisään kun taas toisissa se on astinlaudan alla. Akun sijoitus vaikuttaa sähköpotkulaudan painopisteeseen, joka taas vaikuttaa sen käsiteltävyyteen. Matalampi painopiste tuo vakautta ajettavuuteen ja mm. yhdellä kädellä tai epätasaisella alustalla ajaminen on helpompaa malleilla, joissa akku on astinlaudan alla.
Esim. Segwayn ES- sarjassa akku on ohjainputkessa, joka tekee siitä hieman epävakaamman verrattuna lautoihin, joissa akku on astinlaudassa. Akun loputtua vauhdin potkiminen on kuitenkin hieman helpompaa, koska astinlauta on pari senttiä matalammalla.
Latausaika
Latausaika kannattaa huomioida varsinkin jos tarkoituksena on kulkea pidempiä matkoja. Esimerkiksi töihin kulkiessa kannattaa varmistaa, että sähköpotkulauta ehtii latautua työpäivän aikana, jos matka on niin pitkä, että sitä ei pääse takaisin samalla latauksella.
Toimintasäde
Sähköpotkulautojen toimintasäteet yhdellä latauksella vaihtelevat todella paljon mallista riippuen. Tyypillisesti toimintasäde on jotain 10 ja 30 km väliltä. Edullisimmissa (usein pienipyöräisissä) malleissa toimintasäde kuitenkin on usein ilmoitettua lyhyempi. Jos sähköpotkulautaa haluaa käyttää päivittäiseen liikkumiseen, niin kannattaa panostaa sellaiseen malliin, jossa toimintasäde on vähintään 20 km yhdellä latauksella. Näin ei tarvitse jatkuvasti miettiä akun riittävyyttä. Käytännön toimintasäde voi poiketa ilmoitetusta, jos on painavampi kuljettaja tai maasto on mäkistä.
Paino
Nykyaikainen litium-akulla varustettu potkulauta on kevyt kantaa ja sen kuljettaminen on helppoa julkisissa kulkuvälineissä, kaupoissa, portaissa, autossa jne. Osa markkinoilla olevista potkulaudoista painaa niin paljon, että niitä ei käytännössä voi kuljettaa muutoin kun ajamalla, joten tarkista potkulaudan paino ennen ostoa. Kaikki yli 15kg painavat laitteet ovat jo käytännössä aika vaikeita kannettavia.
Tangon korkeus
Kuljettajia on eri pituisia ja myös sähköpotkulautoja on eri mitoituksilla. Tärkein sähköpotkulaudan sopivuuteen vaikuttava mitta on tangon korkeus astinlaudasta. Ennen potkulaudan tilaamista kannattaa katsoa ilmoitettu tangon korkeus ja arvioida sopiiko se kuljettajalle. Selkä kyyryssä ei ole mukava ajaa, mutta korkeammasta tangosta ei yleensä ole haittaa, ellei potkulauta tule alle 140 cm pituiselle.
Jarrut
Sähköpotkulaudoissa on erilaisia jarruja, aivan kuten polkupyörissäkin. Parhaat mallit on varustettu moottorin jarrun lisäksi tehokkaalla levyjarrulla. Myös rumpujarru moottorijarrun lisänä on erittäin hyvä varuste tuomaan lisää turvallisuutta. Joissakin malleissa lisäjarruna toimii vain takalokasuoja, joka painetaan jalalla takarengasta vasten. Tälläisia jalkajarrullisia malleja emme suosittele, koska jarrun teho ei ole aina kovin hyvä ja jarruttaminen on vaikeampaa kuin käsijarrulla. Lisäksi jalkajarru kuluttaa rengasta.
Parhaissa malleissa moottorijarrun käyttäminen lataa akkua, joten sitä kannattaa käyttää ensisijaisesti ja nopeisiin pysähdyksiin voi käyttää lisäksi käsijarrua.
Moottorin jatkuva teho
Sähköpotkulaudan moottorin teho saa nykyisen lainsäädännön mukaan olla enintään 1000W eli 1kW. Katukäyttöön tarkoitetussa sähköpotkulaudassa ei kuitenkaan tarvita läheskään näin suurta tehoa, koska sähköpotkulautojen suurin sallittu maksiminopeus on 25 km/h. Tämän saavuttamiseksi riittää hyvin 250W teho. Raskaimmille ja kiireisimmille kuljettajille kannattaa tosin hankkia sellainen malli, jonka moottorin hetkellinen huipputeho on vähintään 350W, jotta kiihtyvyys on nopeaa ja vauhti ei pääse hyytymään liikaa mäkisessä maastossa ajettaessa.
Moottorin tyyppi
Sähköpotkulautojen moottoreita on kahta tyyppiä: harjallisia ja harjattomia. Harjallisia löytyy useimmiten vanhemmista malleista, mutta jotkut valmistajat käyttävät niitä vielä nykyäänkin. Jos moottori on renkaan sisällä, se on todennäköisesti harjaton. Jos taas moottori on erillisenä ja voima siirretään renkaalle ketjulla, kannattaa varmistaa, että moottori on harjatonta mallia.
Harjattoman moottorin hyötysuhde on tyypillisesti 80 – 85 %, kun taas harjallisessa se on 60 – 70 %. Harjallisessa moottorissa on siis noin tuplasti suurempi hukkateho harjattomaan verrattuna. Tämä vaikuttaa oleellisesti akun kestoon ja vääntömomenttin. Lisäksi harjattoman moottorin käyttöikä on paljon pidempi, koska siinä on vähemmän huollettavia osia (ei vaihdettavia hiiliä).
Vetotapa
Sähköpotkulaudoissa vetotapoja on kolmenlaisia:
- suoraveto ilman välitystä
- moottori renkaan sisällä
- huoltovapain, vähiten liikkuvia osia
- hiljaisin
- suoraveto planetaariovaihteella
- moottori ja vaihteisto renkaan sisällä
- kohtuullisen hiljainen
- ketjuveto
- moottorin voima välitetään renkaalle ketjulla
- ketjut pitää rasvata, säätää ja vaihtaa tietyin väliajoin
- äänekäs
Nykyaikaiset harjattomat moottorit vääntävät hyvin ilman alennusvaihteitakin ja usein paras valinta onkin suoraveto ilman välitystä.
Varaosien saatavuus
Laadukas sähköpotkulauta ei tarvitse paljoa huoltoa, mutta ajan mittaan jarrupalat ja renkaat kuluvat ja jokin osa voi hajota esim. kaatumisen seurauksena. Tämän takia kannattaa hankkia sellainen malli, johon on helposti saatavilla varaosia. Meiltä saat myös varaosat kaikkiin myymiimme malleihin.