1.6.2024 voimaan tulevaksi esitetyn lakimuutoksen myötä sähköpotkulauta on vakuutettava, jos sen paino on yli 25 kiloa tai sen huippunopeus on yli 25 kilometriä tunnissa.
- Liikennevakuutettava:
- Yli 25 kg painoiset sähköpotkulaudat.
- Ei tarvitse vakuuttaa:
- Enintään 25 kg painoiset sähköpotkulaudat joiden moottorin teho on enintään 1 kW ja huippunopeus enintään 25 km/h.
Muutos liikennevakuutuslakiin 1.6.2024
Hallitus on esittänyt EU:n liikennevakuutusdirektiiviin perustuvaa muutosta liikennevakuutuslakiin, jonka myötä rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet, kuten sähköpotkulaudat on vakuutettava, jos ne ylittävät laissa säädetyt nopeus-, teho- tai painorajat. Yksityiskäytössä oleva sähköpotkulauta on vakuutettava, jos se painaa yli 25 kg tai sen huippunopeus on yli 25 km/h tai teho yli 1000 W. Lakimuutoksen on tarkoitus astua voimaan 1.6.2024.
Vakuutusvaatimus aikaisemmin
Vuonna 2016 päivitetyn sähköisiä liikkumisvälineitä koskevan lain mukaan sähköpotkulaudat kuuluvat kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan. Kevyiden sähköisien ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 25 km/h ja suurin sallittu teho 1 kW. Muita kevyiden sähköajoneuvon vaatimuksia sähköpotkulautojen osalta ovat etuvalo, äänimerkinantolaite ja heijastimet sekä penkittömyys. Kyseisiä kevyitä sähköisiä ajoneuvoja ei ole tarvinnut vakuuttaa. Yli 25 km/h kulkevat tai yli 1 kW moottorilla varustetut sähköpotkulaudat taas on liikennevakuutettava, sillä niitä ei luokitella kevyiksi sähköisiksi ajoneuvoiksi.
Mikä muuttuu kun uusi liikennevakuutuslaki tulee voimaan?
1.6.2024 voimaan tulevan lakimuutoksen mukaan polkemista avustavia sähköpolkupyöriä lukuunottamatta kaikkiin yli 25 kg:n painoisiin ja/tai yli 25 km/h kulkeviin ajoneuvoihin tulee ottaa liikennevakuutus. Yli 25 kg painoiset ja/tai yli 25 km/h liikkuvat sähköpotkulaudat lukeutuvat ajoneuvoiksi ja ovat täten vakuutettavia.
Käytännössä suurin yksityiskäytössä olevia sähköpotkulautoja koskeva muutos on se, että yli 25 kiloiset laudat on vakuutettava tehosta ja huippunopeudesta riippumatta. Lakimuutoksen jälkeen alle 25 kiloiset, mutta yli 25 km/h kulkevat tai yli 1 kW tehoiset sähköpotkulaudat on liikennevakuutettava, kuten ennen lakimuutostakin. Lakimuutoksen jälkeen yli 25 kiloiset sähköpotkulaudat on vakuutettava vaikka niiden huippunopeus olisi enintään 25 km/h ja teho enintään 1 kW.
Sähköpotkulautojen liikennevakuutus
Liikennevakuutus on lakisääteinen vakuutus joka tulee ottaa lähes kaikkiin ajoneuvoihin. Se korvaa liikenteessä aiheutuneet omaisuus- ja henkilövahingot toiselle osapuolelle sekä henkilövahingot omistajalle. Nykytietojen valossa sähköpotkulautojen kohdalla omaisuusvahinkoja ei kuitenkaan korvata. Sähköpotkulaudan kuljettajan vakuutusturva tulee sisältämään vain onnettomuudesta aiheutuneet sairaanhoitokulut. Tiedustelimme yli 25 kg sähköpotkulautojen liikennevakuutusten hintoja lakimuutoksen voimaantulon jälkeen, mutta vakuutusyhtiöt eivät osanneet antaa hinta-arvioita vielä maaliskuun alussa.
Sähköpotkulaudan tieliikennekäyttöön soveltuvuus
Sähköpotkulaudan omistajan tai ostajan tulee huomioida, että kaikki sähköpotkulaudat eivät sovellu lainkaan tieliikennekäyttöön. Yli 25 kilometriä tunnissa tai yli 1000 W tehoisilla ajoneuvoilla ei saa ajaa tieliikenteessä ilman rekisteröintiä, vaikka niihin ottaisi pakollisen liikennevakuutuksen. Nykyisten sähköpotkulautojen rekisteröinti esimerkiksi mopoksi ei onnistu, sillä sähköpotkulaudat eivät täytä mopoille asetettuja tyyppivaatumuksia.
Kannattaa myös huomioida että tietyt sähköpotkulautamallit ovat valmistajan rajoittamia 25 kilometrin tuntinopeuteen tai 1 kilowatin tehoon. Rajoittamattomana kyseiset laudat eivät ole tieliikennekelpoisia. Suurin osa yksityiskäyttöön tarkoitetuista ja myymistämme sähköpotkulaudoista ovat alle 1 kW tehoisia ja huippunopeudeltaan 25 km/h ja täten soveltuvat tieliikennekäyttöön – näistä useimmat ilman vakuutusta ja yli 25 kiloiset vakuutettuina. Ilmoitamme kaikista myymistämme laudoista painon, huippunopeuden ja tehon. Esimerkiksi 23,4 kg painoista, 500 W tehoista ja 25 km/h kulkevaa Yadea Elite Max -lautaa ei tarvitse liikennevakuuttaa.
Julkaistu 5.3.2024.
Muokattu 4.5.2024: Vaihdettu voimaantulopäiväksi 1.5 sijasta 1.6.2024.
Lisää tietoa aiheesta:
- Sähköiset liikkumavälineet / kevyet sähköajoneuvot: Traficom, Liikenneturva, Tukes
- Kevyiden sähköisten liikkumisvälinen vakuuttaminen: Liikennevakuutuskeskus
- Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta: Eduskunta
- Liikennevakuutusdirektiivin kansallinen täytäntöönpano, Työryhmän mietintö: Valtioneuvosto
Muutamia esimerkkejä sähköpotkulaudoista, joita ei tarvitse vakuuttaa
-
Kauppias suositteleeKauppiaan suosittelemat tuotteet ovat luokkansa parhaan hinta-laatusuhteen omaavia tuotteita, joita kauppias on aina itse testannut omassa päivittäisessä käytössään.Uutuus 2024
Xiaomi Electric Scooter 4 Lite (2nd Gen) sähköpotkulauta
329 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 300 W
- Toimintasäde: 25 km
- Akun koko: 225 Wh
- Kantavuus: 100 kg
- Paino: 15,4 kg
- Renkaat: 10×2,3" tubeless
-
Helppo kuljettaa
Segway-Ninebot E2 Plus E sähköpotkulauta
389 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 300 W
- Toimintasäde: 25 km
- Akun koko: 220 Wh
- Kantavuus: 90 kg
- Paino: 14,4 kg
- Renkaat: 8,1" puhkeamaton
-
Säästä 60 € HuippukestäväIPX5 SuojattuIPX5-suojausluokan sähköpotkulauta on suojattu joka suunnasta tulevalta vesisuihkulta. Huomioi kuitenkin, että IPX5 suojattukaan lauta ei kestä paineella tulevaa vesisuihkua.Kauppias suositteleeKauppiaan suosittelemat tuotteet ovat luokkansa parhaan hinta-laatusuhteen omaavia tuotteita, joita kauppias on aina itse testannut omassa päivittäisessä käytössään.
Segway-Ninebot F2 Plus E sähköpotkulauta
569 €629 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 400 W
- Toimintasäde: 55 km
- Akun koko: 460 Wh
- Kantavuus: 120 kg
- Paino: 17,7 kg
- Renkaat: 10×2,5" tubeless pistosuojattu
-
Esillä TurussaKauppias suositteleeKauppiaan suosittelemat tuotteet ovat luokkansa parhaan hinta-laatusuhteen omaavia tuotteita, joita kauppias on aina itse testannut omassa päivittäisessä käytössään.Uutuus 2024
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2nd Gen) sähköpotkulauta
599 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 400 W
- Toimintasäde: 60 km
- Akun koko: 468 Wh
- Kantavuus: 120 kg
- Paino: 19 kg
- Renkaat: 10×2,3" tubeless
-
Säästä 80 € Kauppias suositteleeKauppiaan suosittelemat tuotteet ovat luokkansa parhaan hinta-laatusuhteen omaavia tuotteita, joita kauppias on aina itse testannut omassa päivittäisessä käytössään.
Yadea KS6 PRO sähköpotkulauta
669 €749 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 500 W
- Toimintasäde: 55 km
- Akun koko: 551 Wh
- Kantavuus: 110 kg
- Paino: 21,6 kg
- Renkaat: 10×2,5" tubeless pistosuojattu
-
Säästä 130 € Esillä TurussaHuippukestäväIPX5 SuojattuIPX5-suojausluokan sähköpotkulauta on suojattu joka suunnasta tulevalta vesisuihkulta. Huomioi kuitenkin, että IPX5 suojattukaan lauta ei kestä paineella tulevaa vesisuihkua.Kauppias suositteleeKauppiaan suosittelemat tuotteet ovat luokkansa parhaan hinta-laatusuhteen omaavia tuotteita, joita kauppias on aina itse testannut omassa päivittäisessä käytössään.
Segway-Ninebot MAX G2 E sähköpotkulauta
869 €999 €- Nopeus: 25 km/h
- Teho: 450 W
- Toimintasäde: 70 km
- Akun koko: 551 Wh
- Kantavuus: 120 kg
- Paino: 24,3 kg
- Renkaat: 10×2,5" tubeless pistosuojattu
Noille jotka miettivät sakon suuruutta jos jättää vakuutuksen ottamatta: Ongelma ei ole se sakko vaan se korvausvelvollisuus joka sinulle muodostuu jos kolaroit ilman vakuutusta. Jos vaikka jollain osapuolella menee luu poikki niin kirurgia ja tulonmenetykset sairasloman takia laskutetaan sulta, kela ei kata niitä sairaalakuluja. Tulee äkkiä 5 numeroisia laskuja.
Jahka mökiltä palaan, ajattelin lähestyä ensin omaa vakuutusyhtiötä kertomalla, että kyselen myös muista ja siirrän sitten muutkin vakuutukseni sinne mistä halvimman liikennevakuutuksen sähköpotkikselle saan. Muista sitten kyselen koko pakettia. Ehkä ne oppivat kun menettävät tarpeeksi vanhoja asiakkaita, nyt taitaa olla turva ja täällä olleen tiedon mukaan varsin kallis eli luultavasti kohta joku muu hoitaa kaikki vakuutukseni.
Olisikohan jollain tietoa, kuinka vakuutustarve menee sähköpotkulaudalle jolle ilmoitetaan jatkuvaksi tehoksi 600W, mutta piikkitehoksi 1470W?
Laite on rajoitettu 25km/h ja painaa n. 20kg, mutta tuo valmistajan ilmoittama piikkiteho arveluttaa. Katsotaankohan tuossa viranomaisen puolelta tehoksi tuo jatkuva 600W?
Otin itse tänään vakuutuksen jonka IF tarjosi. 18,82€ kuukaudessa. Jos maksan vakuutusta vaikka kolme kuukautta ei se ole kovin suuresti omaa taloutta hetkauttavaa. Katkaisen vakuutuksen joskus, kun säät kylmenee. Käyttöön sitten taas ensi keväänä. Kätevää eikä missään mielessä sen arvoista, että kannattaa panna omat skootterit rälläkällä palaksi.
Ajelen E-Go Evolutionilla.
Paljonkohan tuo mahdollinen sakkoseuraamus on. Jos kerran vuodessa saa 100€ sakon, on se monelle halvempi kuin vakuutus .. Epäilen että nykyisellä tahdilla jolloin poliiseja ei muutenkaan näy missään, ei kovin usein kyllä sakotetakkaan. Riippuen tietysti paikkakunnasta.
Vsett 10+
Pohjolasta vakuutus maksaa 145€ vuosi eli ajokaudelle (6 kuukautta) 72.5€.
Kaabo Mantis 8 pro+ sähköpotkulaudalle lähitapiolasta liikennevakuutus 309€/vuosi. Hiukan harmittaa kun paino menee kumminkin vain 2kg yli mainitusta 25kg:n rajasta. Hinnoittelu on kyllä älytön.
Kannattaa ehkä kysellä tarjouksia muistakin vakuutusyhtiöistä, kommenttien perusteella vaikuttaa, että hinnoissa on aika isoja eroja 🙂
Pyrkijä e400 on kulkineena nyt halvauksen jälkeen jos aion pihalla ulkoilla, vaihtoehto on lojua sisällä. Joka nyt pelottaa, eläke ei ole kummoinen.
Käsittääkseni vakuuttamisvelvollisuus ei koskisi liikuntarajoitteisten henkilöiden apuvälineitä, kuten senioriskoottereita yms. Kannattaa siis vielä selvittää tarkemmin tämä asia liikennevakuutuskeskuksesta: https://www.lvk.fi
Siis ei mitään järkeä jättää ajamatta. Jos kytillä on aikaa kytätä millä kuljen ja vielä aikaa siitä tulla kyselemään, niin antaa tulla vaan. Ei hienoa harrastusta kannata jättää harrastamatta, vain yhden päättömän lain takia.
Miten lapsi, jolla ei (ainakaan vielä) ole omaa pankkitiliä, pystyy ottamaan laudalleen vakuutuksen? Ei ole hoitanut asiaa kuntoon vaikka ollaan monta kertaa muistutettu, että vakuutus on otettava tai lauta myytävä tori.fissä. Haluamme että lapsi hoitaa asian itse, sillä itse hän on laudan hankkinutkin.
Olettaisin, että vastuu alle 15 v lapsen sähköpotkulaudan vakuuttamisesta olisi vanhemmilla/huoltajilla, mutta kannattaa selvittää tämä vielä tarkemmin yhdessä vakuutusyhtiön kanssa. Ja toki suosittelen myös huolehtimaan, että lapsi ei aja vakuutettavalla laudalla ilman vakuutusta ja varmistamaan, että lapsen sähköpotkulautailu on kaikilta muiltakin osin turvallista.
Eli nykyisin on järjenvastaista ostaa yli 25 kg painava lauta. Oikea hinta kesäkaudesta olisi maksimissaan 50 €.
Kannattaa kysellä tarjouksia eri vakuutusyhtiöistä ja selvittää voiko vakuutuksen katkaista talveksi. Alempana Janne kommentoi, että OP:lta liikennevakuutus Kogoolle viiden kuukauden ajaksi olisi 60,60 €, joka alkaa olla jo aika lähellä tuota 🙂
mistä kontiosta löytyy valmiste numero etitty on
Ajan autolla 30000 km/vuosi. Siinä liikennevakuutus alle 150€ ja kasko 300€, täydet bonukset kyllä. Nyt pitäs maksaa tuon auton liikennevakuutuksen verran sähköpotkulaudasta jolla ajetaan ehkä 500 km vuodessa. Eli potkulaudalla vakuutus maksaa 0.3€ /km, kannustaako tämä päästöttömään ajeluun?
Taitaa olla tosiaan vielä aika lapsenkengissä tämä vakuutushärdelli. Eli esim. 40kg painava lapsikuljettaja aiheuttaa 26kg tien päällä painavalla alle 25km/h kulkevalla ”ajoneuvosähköpotkulaudallaan” vaaran muulle liikenteelle, jolloin tarvitaan lähtökohtaisesti ylihinnoiteltu liikennevakuutus ja mahdollisesti nuoren kuljettajan lisähinnalla. Samaan aikaan kotivakuutukseton ”Rami 120kg” katsoo, että mukavampi lainata kaverin 24kg painava (alle 25km/h kulkeva) sähköpotkulauta niin välttyy ylimääräiseltä päänvaivalta. Jos oikein ymmärsin, niin onnettomuustilanteessa vastapuoli ei jatkossakaan saisi ”Ramin” tapauksessa korvauksia. Vahinko saattoi olla myös isompi kuin lapsikuskin (?)
Eli etenkin painoperusteen osalta mielestäni täysin veteen piirretty viiva. Omien lasten 40kg ajokit pysynevät siis tallissa, kunnes keksin miten keventää niitä 15kg/kpl tai muun tavan välttää vakuutukset. Akut reppuun ei taida vielä riittää kiertämään säännöstä, eikä olisi kovin ergonominenkaan (?) Onko etsittävä siis jossain yhteisöpalstalla saman potkulautamerkin haltijoita kimpparekisteröitymiseen (jos sattui olemaan runkonumeroton tai runkonroa ei kirjata vakuutukseen). Turvallisinta tietty olla käyttämättä ollenkaan. Mielenkiinnolla seuraan asiaan liittyvien porsaanreikien löytymistä ja tilkkimistä. Kovasti siis vielä matkaa järkevästi toimivaan malliin (?)
Sähköpotkulauta Kugoo Kirin G2 Max 1000W 25km/h 31 kg. Liikennevakuutus
OP: 145,44€/vuosi
If: 406.47€/vuosi Osakaskon kanssa: 506,46€
Vakuutuksen pystyy maksaa erissä ja katkaisemaan talvi ajaksi eli toukokuu-syyskyy 5kk 60,60€ OP ja 169,35€ tai 211,05€ If
Kiitos Janne kommentista! Tosi mukavaa saada näin yksityiskohtaista hintatietoa ja tuohan on mahtava juttu, että vakuutusta ei tarvitse pitää ympäri vuoden, jos talvella ei ajella 🙂
Op 146e/vuosi MUTTA alle 24 vuotiaille 280e/vuosi
Kiitos Tapani kommentista! Yllättävän iso ero vakuutuksen hinnassa, vaikka toki oletettavasti nuorisolle sattuukin enemmän onnettomuuksia.
YHZ-14 Black -sähköskootteriin kysytty muutamasta paikasta tarjous liikennevakuutukselle:
– Turva = 400 €/vuosi
– Pop-vakuutus = eivät pysty tarjoamaan
– Lähitapiola = n. 385/vuosi
– Fennia = 254 €/vuosi
Mitä jos laittaa yli 25kg potkulautaan polkimet. Luokitellaanko sähköpyöräksi?
Kyllähän tuo saattaisi muuttua polkupyöräksi jos avustus toimisi vain polkimia pyöritettäessä ja lakkaisi 25 km/h nopeudessa. Toki kannattaa vielä varmistaa asia Traficomilta ennen muutostöihin ryhtymistä 🙂
Damn!
Hankalaa on tässä maassa yrittää liikkua ekologisesti. Lataan aina lautani omalla 100W aurinkopaneelilla. Mutta kaipa se on siirryttävä takaisin diesel autoilun ihmeelliseen maailmaan ja kun taloyhtiö kielsi sähköauton lataamisen lämmitystolpasta, niin vaihtoehdot on hyvin vähissä. (Taloni on valmistunut 1.11.2023)
Lautana on toiminut Zero 10, erinomainen laite, kunhan vaihdoin takarenkaan täyskumiseen, ei enää rengasrikot vaivaa. Lautahan kulkee 3 vaihteella sen 50kmh. Itse voisin toki ajella vain 1 vaihteella max. 25kmh kuten tähänkin asti ja lauta painaakin sen 23kg, mutta sakkojen ja ajokiellon riskin vuoksi jäänee käyttämättä. En ymmärrä miksi vouhotetaan jostain vihreästä siirtymästä sekä ilmastonmuutoksesta ja lainsäädäntö on edelleen banaanivaltion tasolla.
Kontio 2.0 Cruiser Long Range. Perustason Liikennevakuutustarjous tuli Fenniasta pikkusella alennuksella 121,76 e/v. Elikkäs himpun yli kymppi kuukaudessa. Mietitään vielä otetaanko vai lähteekö ”karhu” kiertoon. Tuossa ei kuitenkaan ole itselle mitään hyötyosaa varkaus tms. vakuutusta, vaan toiselle osapuolelle korvattavat vahingot. Funtsaillaan.
Kiitos Juha kommentista! Kiva saada lisää hintaesimerkkejä! Selvästi vakuutusyhtiöiden hinnoittelussa on eroja eli kilpailuttaminen kannattaa 🙂
Kontio Kruiser liikennevakuutus alennuksineen 146 Pohjolasta
Kiitos JV kommentista! Mahtavaa saada lisää hintaesimerkkejä! 🙂
Onkohan olemassa mitään esteitä sille että sähköpotlulauta voisinsaada coc sertifikaatin ja olla rekisteröitävä mopoksi? Jotenkin oma mututuntuma on että lainsäätäjät ei haluaisi tällaistakaan sallia. Ilomielin kyllä ostaisin ja rekisteröisin coc laudan jos sillä saisi laillisesti huristella mopojen vauhdilla ja säännöillä. Luultavasti tulisi silti huomattavasti autoa halvemmaksi omaan käyttöön.
En osaa sanoa onko CoC-todistuksen saamiselle jokin kategorinen tms. este, joka estäisi valmistajia hankkimasta niitä sähköpotkulaudoille. Esim. täältä löytyy tarkempaa tietoa CoC-todistuksen hankkimisesta: https://coceurope.eu/fi/blogi/mikä-on-coc/
Mitäpä jos lauta on omavalmiste?
Olettaisin, että omavalmisteen vakuuttamisvelvollisuutta arvioitaisiin samojen kriteerien mukaan, koska niistä ei ole erillistä mainintaa.
Erittäin helppo kiertää, kun ei ole rekisteriä, kasa ihmisiä ostaa yhden vakuutuksen, ei ole yksilöinti tietoa pelkällä mustalla sähkölaudalla otettu vakuutus, jäät kiinni sanot otit lainaan siltä hlöltä jonka nimissä vakuutus
Tällainen olisi todennäköisesti laitonta. Olettaisin, että mm. tällaisen estääkseen vakuutusyhtiöt kysyvät aina laudan runkonumeron tms. yksilöivän tiedon, joka merkitään vakuutuksen tietoihin.
Ajelen tiellä 70cm levellä laudalla, jossa neljäpyörää, tanko ja purje ja pitelen kahta lehtipuhallinta kädessä 2x 1kw, mikä ajoneuvo ja tarviiko vakuutuksen?
Jos molemmat lehtipuhaltimet vievät laitetta eteenpäin, niin eteenpäin vievä teho olisi yli 1000 W, jolloin laite pitäisi vakuuttaa ja rekisteröidä. Jos jätät toisen puhaltimen pois ja laitoksen huippunopeus on enintään 25 km/h ja paino 25 kg, niin tarvetta liikennevakuutukselle tai rekisteröinnille ei pitäisi olla. Tapaturmavakuutusta kannattaa kuitenkin tässä tapauksessa harkita 🙂 Ja laitehan ei juurikaan liiku, jos puhallat lehtipuhaltimella purjeeseen, eli kannataa suunnata puhallin taakse päin 🙂
Kun yli 25kg vehkeet on ajoneuvoja nykyään, niin laittomat vehkeethän pitäisi saada rekisteröityä, jos ne on vain hyväsytty myytäväksi eu alueella eli ce merkki löytyy?
Olisi kyllä hienoa, jos isommat sähköpotkulaudat voisi rekisteröidä esim. mopoiksi, jolloin ei tarvitsisi olla 25 km/h rajoitusta ja saisi ajaa mopon säännöillä. Toivotaan, että valmistajat alkavat tehdä malleja, joille on CoC-sertifikaatit 🙂
Saako sähköpotkulautaa mitenkään rekisteröityä mopoksi? Jos CE merkitty ja löytyy vin numero, tarviiko silti coc-todistuksen,on levyjarrut, töötti, valot, vilkut, jarruvalot, virtalukko, nopeusmittari ja tarviko mopoksi rekisteröinti muuta eli käytännössä parempi kuin mopo?
Mutta miten nyt kun yli 25kg lauta niin onko se enää ollenkaan kevytsähköpeli L1e eli saako niillä enää ollenkaan ajaa pyörän säännöillä?
Ei saa rekisteröityä ilman CoC-sertifikaattia, jota käytännössä ei ole millekään sähköpotkulautamallille. Yli 25 kiloisesta sähköpotkulaudasta ei siis tule L1e-luokan ajoneuvoa eli mopoa.
Juuri tein vakuutuksen Lähi Tapiolaan ja hinnaksi tuli 157 euroa.
Tunnistetietoja laitteesta ei löytynyt joten nimikkeellä Pyrkijä E 400 tekivät vakuutuksen.
Kiitos Masa kommentista! Mukava saada lisää hintaesimerkkejä eri malleille 🙂
Lain 1 pykälän mukaan päältäajettavaa ruohonleikkuria ei siis tarvitsisi vakuuttaa nurmikon leikkaamista varten (paitsi jos käyttää sitä kaupassa asiointiin), mutta harmaalla alueella mennään jos ojanpientaretta leikkaisi niin että renkaat edes hipoo ajorataa..? Lukeekohan kukaan virkavallasta tätä palstaa, olisi kiva kuulla miten vakuutusta aiotaan valvoa ja miten vaikka alaikäisen edellytetään todistavan vakuutuksen voimassaolo ja ja miten yksilöidään että vakuutus on juuri kyseisen laitteen, tuleeko laitteet tunnistusmerkitä ja mikä riittää tunnistusmerkinnäksi?
1 pykälässä sanotaan mm. että
Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun:
1) sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen;
Ruohonleikkureille ja työkoneille yleisesti voi olla joitain poikkeuksia, mutta asia kannattaa kyllä varmistaa Traficomilta. Vakuutuksen yksilöiminen tapahtuu yleensä runko- tai sarjanumerolla, jollainen ainakin kaikista meidän valikoiman sähköpotkulautamalleista löytyy. Jos laitteen yksilöivä numero tms. puuttuu, en osaa sanoa miten vakuutuksen kohdistuminen juuri tiettyyn laitteeseen pystytään varmistamaan, mutta tällaisessa tilanteessa kannattaa toki olla vakuutusyhtiöön yhteydessä 🙂
Mites sähkörullalauta mikä kulkee yli 25km/h, mutta ei painaa alle 25kg? Täällä kyllä tehdään moni asia vaikeaksi ja tavalliset ihmiset saa kulkea lain hämärällä puolella kaiken maailman sääntöjen ja lakien takia mitkä on huonosti suunniteltu. Täällä ei anneta ihmisille omaa vastuuta tarpeeksi, vaan kaikkea pitää rajoittaa ja rahastaa.
Yli 25 km/h kulkeva sähkörullalauta pitäisi rekisteröidä, mutta se tuskin on mahdollista. Toisaalta vakuuttamisvelvollisuuden hyväksi puoleksi voisi ehkä ajatella sen, että onnettomuuksien kustannukset tulevat kohdistumaan edes hieman paremmin niiden aiheuttajille sen sijaan, että ne rasittaisivat julkisen terveydenhuollon ja edelleen valtiontalouden kautta myös niitä veronmaksajia, jotka eivät lainkaan sähköpotkulautaile. Käsittäkseni liikennevakuutuksen ensisijainen tarkoitus on varmistaa, että vastapuoli saa tarvittaessa hoitoa ja korvauksen vahingoista myös sellaisessa tilanteessa, jossa onnettomuuden aiheuttajalla ei ole koti- tai vastuuvakuutusta, joka korvaisi näitä 🙂
Lakitekstiä lukiessa sinnehän _on_ jätetty porsaanreikiä pykälään 8… Onko kenelläkään käsitystä riittääkö siis käytännössä että rajoittaa nopeuden 15km/h ja kutsuu ajopeliään jatkossa rekisteröimättömäksi moottorityökoneeksi tai traktoriksi? Vai pitääkö scootin perään asentaa lisäksi vaikka lasten lehtiharava? Lakihan ei kerro minkälainen moottorityökoneen tai traktorin pitää olla muilta ominaisuuksiltaan?
Mielenkiintoinen havainto, mutta en osaa sanoa miten tuota tulkittaisiin käytännössä. Ennakkotapauksia odotellessa… 🙂
Mites sähkörullalauta mikä kulkee yli 25km/h, mutta ei painaa alle 25kg? Täällä kyllä tehdään moni asia vaikeaksi ja tavalliset ihmiset saa kulkea lain hämärällä puolella typerien sääntöjen ja lakien takia.
Yli 25 km/h kulkevana sähköskeitti pitäisi rekisteröidä, joka varmaankaan ei ole mahdollista. Oma sähkölongboardinikin on jäänyt tämän takia käyttämättä.
Kuinkas 10v. poika pystyy ostamaan Kontioonsa liikennevakuutuksen?
Tähän en kyllä valitettavasti osaa vastata tarkemmin, mutta varmasti vakuutusyhtiöstä osataan auttaa tämän kanssa niin, että laudalle saadaan liikennevakuutus 🙂
Suomi veti mallioppilasna taas EU lakisössön tappiin muut maat tuskin tekevät samaa.
Itselläni on tuo kontio jonka saa rekisteröityä oikeaksi sähkömopoksi ja johon valmistaja on antanut rakenteellisen nopeuden näin ollen 45km/h. Kontio on kuitenkin nyt 25km/h, niin voinko nyt vakuutuksen ottaessa ruuvata sen kulkemaan vaikka 35km/h ilman rekisteröintiä mopoksi? Ja toinen kysymys et kai nämä scootit voi laittaa talven ajaksi seisontaan ihan niinkuin kesäautonkin? Jolloinka ei tarvitsisi tietenkään maksaa koko vuoden vakuutusmaksuja.
Yli 25 km/h kulkeva laite pitää aina rekisteröidä. Seisontaan laittoa kannattaa ilman muuta kysyä omasta vakuutusyhtiöstä 🙂
Nyt kun mainitsit tuon ”arvioitaisiin ajoneuvon todellisten ominaisuuksien perusteella”, niin ihan turha niitä yli 25km/h kulkevia on vippaskonstein rajoitella, kun ominaisuuksien perusteella kulkevat yli 25km/h.
Tällä hetkellä rajoittimen pitää tosiaan olla valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän asettama. Eli käyttäjän itse asettama rajoitin ei kelpaa. Tähänkin voi toki tulla muutoksia myöhemmin, eli varminta on hankkia sellainen skuutti, jonka nopeuden rajoittaminen itse ei ole tarpeellista.
Nythän kontiosta voi sit poistaa nopeudenrajoittimen,jos se pitää joka tapauksessa vakuuttaa niin silloinhan se saa myös kulkea yli 25km/h
Liikenteessä yli 25 km/h huippunopeudella varustettu Kontio pitäisi rekisteröidä, joka ei ainakaan kaikille Kontion malleille ole mahdollista. Eli rajoittimen poiston jälkeen ilman rekisteröintiä ei saa liikenteessä ajaa 🙂
Ei muuta kuin vakuutuskaupolle. Paino on yli 25kg.
Laita toki hintatietoa ja laudan malli kun olet sille vakuutuksen hankkinut 🙂
Sitten mulla on tuo ajoleikkuri ja lumilinko, mitähän niiden vakuuttaminen maksaa. Pihalla ajelen mutta ei ole liikenteeltä suljettu alue joten pelkkä kotivakuutus ei jatkossa riitä?
Erittäin hyvä kysymys, johon en kyllä valitettavasti osaa vastata. Liikennevakuutuskeskuksesta tai Traficomilta saisi varmasti tähän pätevämmän vastauksen 🙂
Kiva. Vanhassa harrikassani on halvempi vakuutus, kulkee kuitenkin yli satasta ja painaa 250kg
Nyt muutamien kommentteihin saatujen hintaesmerkkien myötä vaikuttaa tosiaan siltä, että vakuutusyhtiöt pitävät painavilla potkulaudoilla ajelua melkoisen riskialttiina, vaikka sattaa olla että vakuutusten hinnoittelussa vielä näkyy vähäinen kilpailu ja se, että vastaavaa vakuutusta ei ole aiemmin ollut olemassa.
Voisikohan näille tehdä niinkuin matkailuautoille eli silloin kun ei ajeta niin poistetaan liikennekäytöstä jolloin vakuutus katkeaa?
Kiitos Seppo mahtavasta ideasta! Kannattaa ilman muuta selvittää tämä mahdollisuus omasta vakuutusyhtiöstä. Säästö voisi olla aika mukava, jos lauta olisi talven ns. seisonnassa.
Pistin juuri 2kpl kontioita rälläkkä kappaleiksi 😄🤗.
Kevensitkö vai laitoitko metalliromuksi? 😀
Ei tarvi jos alle 1kw ja max 25kmh ja leveys alle 80cm
Ja vielä lisäyksenä, että paino saa olla enintään 25 kg, jotta skuutti jää vakuuttamisevelvollisuuden ulkopuolelle myös 1.6 jälkeen.
On todella outoa ja jopa epäilytävää miksei OP:lla ollut vieläkään antaa minkäänlaista tietoa paljonko vakuutuksen vuosihinnaksi tulee. Onko tarkoitus pitkittää vakuutushinnan julkistamista niin pitkään että sähköhärveleitä talleissaan pitävien on tavallaan pakko ottaa vakuutus kun sitä ei saa ajaa, sitä ei saa koeajaa ym? Vakuutus on siis oltava voimassa 1.6., asiaa on käsitelty jo kuukausia mutta kas kas, hintoja ei vielä ole antaa? Todella tuntuu siltä että kuluttajaa pidetään löysässä hirressä ihan tarkoituksella. Tämä vakuutustouhu haiskahtaa todella pahasti. Jos tavallinen kansalainen toimisi kuten nuo rahakirstujen päällä istujat, istuisimme käräjillä mutta kun suuret yhtiöt harrastavat kieroilua, siitä ei edes keskustella kunnolla. Koko vakuutusasia vaikuttaa mediassakin salamyhkäiseltä. Ei puhettakaan että ”tutkiva journalismi” ottaisi minkäänlaista askelta tiedottaa missä mennään hintojen suhteen, millä aikataululla jne.
Kuulostaa kyllä hiukan erikoiselta. Eivätköhän viimeisetkin vakuutusyhtiöt saa pian tuotteet valmiiksi kun kysyntää niille varmasti on 🙂
Ifistä kysyin motokettu master fly sähköskootterille vakuutusta ja hinta oli 225e vuosi.
Kiitos Toni kommentista! Tosi kiva saada lisää hintaesimerkkejä, näistä on varmasti hyötyä muillekin vakuutusten hintoja vertaillessa 🙂
Soitin vakuutus yhtiöön ja kruiserin liikennevakuutus maksaa noin 180e vuosi
Kiitos Aila kommentista! Tosi kiva saada lisää hintaesimerkkejä, näistä on varmasti hyötyä muillekin vakuutusten hintoja vertaillessa 🙂
Voi v**** v****! Just ostin 2000e maksavan motokettu master fly sähköskootterin ja nyt siihen pitää sitten vielä ottaa kallis liikennevakuutus, taitaa mennä suoraan myyntiin koko laite Torin sivuille.
On kyllä harmillista, että kaikki jälleenmyyjät eivät vieläkään selkeästi tiedota asiakkaitaan näiden isompien laitteiden vakuuttamisvelvollisuudesta.
Kiitos EU ja kiitos potkulautayritykset vastuuttomuudesta. Nyt tästä vakuutusjunailusta kärsii kaikki sen sijaan että potkulautayrityksille olisi oikeasti määrätty lisävastuuta. Kyllä tässä taisi vakuutusyhtiöillä olla jonkinlaista lobbausta. Potkulautayrityksille tästä vielä kiitokseksi paljousalennuksia vakuutuksista ja ulkopuoliset maksavat prosentuaalisesti enemmän. EU meni taas perä edellä puuhun. Vuokrapotkulautailun ongelma on ollut aikaperusteinen laskutus, ei kilometriperusteinen. Tätä ei tietenkään missä mainuttu missään. Aikaperusteisella taksalla kun mennään kurvit ja suorat niin kovaa kun pääsee jotta kulkupelillä pääsee mahdollisimman pitkälle. Se tässä on ongelma. Kuinka yksinkertaisia lainsäätäjiä tässä liitossa oikein on kun ei osata katsoa varsinaista ongelmaa? Eikö mukamas vammoja hoitavilla lääkäreilläkään ole tiedossa miksi niillä laudoilla kaatuillaan, törmäillään ja törttöillään? Ei tietenkään. Taitaa virrata voiteluraa sinnekin.
Allekirjoittanut huonoraajainen eläkeläinen pysyy tästä lähtien kotona. Kiitos yhteiskunta, vakuutusyhtiöt ym rahastajat tästä viimeisestä liikkumismahdollisuden ryöstämisestä. Istuttava sähköpotkis meni myyntiin saman tien kun laki varmistui. En todellakaan maksa satasia vuodessa siitä että ajelen parina, kolmena kesäkuukautena. Tämäkin pieni ilo vietiin elämästä. Tämän olon jakavat varmasti monet muutkin pienituloiset, vammaiset ja muut huonokuntoiset. Köyhimpää ja huonoimmin voivaa kansanosaa kuritetaan taas lisämaksuilla. Kauanko nahka kestää kun pienetkin ilonpilkahdukset viedään?
Aiemmin liikuntarajoitteisen henkilön käytössä olevassa sähköpotkulaudassa sai olla istuin, vaikka muissa sitä ei käytännössä saanut olla (istuimen maksimikorkeus oli säädetty 40 cm korkeudelle). Olettaisin, että istuin sallittaisiin lakimuutoksen jälkeenkin liikuntarajoitteisille, mutta tämä kannattaa vielä varmistaa Traficomilta. Ja tosiaan painon vuoksi vakuutuksen voi silti joutua hankkimaan.
Ja murtumat kaularangassa, kallossa, aivoruhjeet, kylkiluumurtumat….. 1 vuorokausi teholla 8000-10 000 euroa!
Onnettomuudet ovat aina ikäviä. Suosittelemme käyttämään kypärää ja muita suojaimia sekä noudattamaan varovaista ajotapaa. Sekä tietysti skuutin jarrujen yms. toiminnasta kannattaa pitää huolta.
Jospa tämä viesti ei tule kahteen kertaan. Ensimmäinen taisi jäädä jonnekkin matkalle. Mutta kysymykseni kuuluu että jos valmistaja ilmoittaa sähköpotkulaudan painoksi 26,5kg ja jos siitä poistaa istuimen jonka jälkeen todellinen paino olisi alle 25kg niin kumpaa tässä tulkitaan? Muut ominaisuudet pysyisi alle vakuutus vaatimusten.
Jos valmistaja ilmoittaa sähköpotkulaudan painoksi 26,5kg ja siitä poistaa istuimen ja paino menee alle 25kg niin onko tällainen vakuutettava jos sen maksimi teho on alle 1kw ja max nopeus 25km/h?
Hallituksen esityksen mukaan vakuuttamisvelvollisuutta arvioitaisiin ajoneuvon todellisten ominaisuuksien perusteella, eli olettaisin, että ilman istuinta kuvailemasi lauta jäisi vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle.
V**** ääliöt ja direktiivit no ompahan kestapolle kyttäämistä jää mopopojat rauhaan vakuutusta ei tule
Eikö tuo liikennevakuutuksen vaatimus koske nimenomaan ”moottorin tehoa” eikä mitään hetkellistä huipputehoa?
Hetkellisestä huipputehosta tai piikkitehosta ei ole erikseen mainintaa lakiesityksessä ja tällä hetkellä tuossa liikennevakuutuskeskuksen vakuuttamisohjeessa on seuraavanlainen tarkennus tehon liittyen: ”Maksimiteholla (kW tai W) tarkoitetaan liikkumisvälineen eteenpäin vieviä voimia. Esimerkiksi liikkumisvälineen tasapainoa ylläpitävän moottorin teho ei siis vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen. Käytännössä tällaisia tasapainoa ylläpitäviä moottoreita on esimerkiksi tasapainolaudoissa.” Eli esimerkiksi sähköpotkulaudoissa, joissa on kaksi moottoria tarkastellaan moottoreiden yhteenlaskettua tehoa.
Jos mä maksan autosta vakuutusta vähän yli 200e vuosi niin miten vakuutusyhtiöt luulee notta mä maksasin 350-360 vuosi kontio kruiserista puhumattakaan notta kolmesta kolme kertaa tuo summa. Hulluksi on maailma mennyt. Siihen loppuu tämäkin harrastus. Kaikki romuksi. Hommaan mopon jossa siinäkin lienee halvempi vakuutus
Täysin pähkähulluja hintoja. Jos kotivakuutus on aiemmin korvannu kaiken niin nyt pitäs maksaa kolmesta melkeen 1200e vuosi. Kaikki menee romuksi saman tien
Mitenkäs senioriskootteri kontio..tarvinneeko vakuutuksia.kulkee max 25km/h
Tässä hallituksen esityksessä (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_10+2024.aspx) ainakin kohdissa 2.2.1 Ajoneuvon määritelmä ja 4.2.3.1 Ihmisryhmät on käsitelty tarkemmin ”yksinomaan liikkumisesteisten henkilöiden käyttöön tarkoitettuja pyörätuoliajoneuvoja”, joihin tuollainen senioriskootteri todennäköisesti luetaan silloin kun sitä kuljettaa liikuntaesteinen henkilö.
Kyselin mökkirassina toimineelle Inokim OXO:lle vakuutuksen hintaa IF:stä: 380€ XD
Kiva saada lisää hintaesimerkkejä 🙂 Vertailitko muiden vakuutusyhtiöiden hintoja tähän?
Jos nuon kallis niin meillä menee sitten 3 kontio kruiseria romutukseen. Ei tuollaisiin summiin ole varaa.
Ifistä kyselin hetki sitten Kontio Kruiser 2.0 mallille vakuutuksen hintaan niin 345€ per vuosi. Eli aika suolainen hinta tuntuupi olevan.
Kiva saada hintaesimerkkejä eli kiitos kommentista! 🙂 Onnistuiko tarjouksen laskeminen suoraan skootterin merkin ja mallin perusteella? Kontion ja muiden raskaampien istuttavien fat-scootereiden tapauksessa voisi olettaa, suuri paino vaikuttaa osaltaan hintaa nostavasti.
Mitä jos ostat potkulaudan jonka paino on vaikka 24kiloa ja siinä on ilmarenkaat ja haluaisit vaikka täyskumirenkaat ja silloinhan paino menee yli 25 kilon, katsotaanko laudan paino jostain rekisteristä vai punnitaanko se tien päällä?
Hallituksen esityksen mukaan vakuuttamisvelvollisuutta arvioitaisiin ajoneuvon todellisten ominaisuuksien perusteella, eli olettaisin, että painavammat renkaat synnyttäisivät tällaisessa tapauksessa perusteen vakuuttamiselle. Alla lainaus esityksestä:
”Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino ovat direktiivin käsitteitä, mutta niitä ei kuitenkaan määritellä direktiivissä. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella. Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta. Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina. Näin ollen esimerkiksi ajoneuvon akun paino laskettaisiin mukaan ajoneuvon nettopainoon. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei laskettaisi mukaan ajoneuvon nettopainoon.
Mikäli ajoneuvoa viritetään, säädetään sen nopeutta tai muutoin muutetaan ajoneuvon ominaisuuksia siten, että sen nopeus ylittää suurimman rakenteellisen nopeuden tai paino nettopainon, vakuuttamisvelvollisuutta voidaan arvioida ajoneuvon todellisten ominaisuuksien perusteella.”
Jos on lauta jonka maksimiteho on 1600 W, mutta se on rajoitettu kulkemaan 25 km/h. Onko tämä tieliikennekelpoinen Suomessa?
Tieliikenteessä sähköpotkulaudan teho saa olla enintään 1000 W. Eli ei riitä, että pelkästään huippunopeus on rajoitettu 25 km/h. Monissa sähköpotkulaudoissa myös tehon rajoittaminen on mahdollista.
Ilmoitatteko tässä artikkelissa pikemmiten, kun saatte tietoa erilaisista vakuutettavista sähköpotkulaudoista? Epäröin turvallisemman laudan ostamista, kun en tiedä minkä mukaan vakuutushinta nousee.
Päivitämme toki tätä artikkelia, jos tilanne muuttuu. Nykytiedon mukaan siis enintään 25 kg painoiset & enintään 1 kW tehoiset & enintään 25 km/h kulkevat laudat jäisivät vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle.
Paljonko maksaa suunnilleen vuodessa liikennevakuutus yli 25 kg painoiselle sähköpotkulaudalle?
Tarkempia hintatietoja meillä ei valitettavasti ole ainakaan vielä, mutta olettaisin, että vakuutuksen hintaan vaikuttavia tekijöitä olisivat mm. paikkakunta, kuljettajan ikä ja potkulaudan malli eli välttämättä mitään yleispätevää vastausta tähän ei tulla saamaan. Tarjouksia kannattaa toki kysyä eri vakuutusyhtiöistä, koska niiden hinnoittelussa on luultavasti eroja ja kaikilla yhtiöillä ei välttämättä ole vielä edes sopivaa tuotetta tarjota.